Aktivitetsrapport

Trivselkväll med sallat på menyn

Frida Stenarson, kvalitetschef på Grönsaksmästarna

Denna afton guidade Frida Stenarson oss i sallatvärlden. Frida är hortonom och tillika kvalitetschef på Grönsaksmästarna, där hon nu hunnit arbeta i sex år. Frida har ett intressant och spännande jobb som bland annat tar henne till producenterna och mässor i Italien, Spanien, Frankrike och Holland. Resorna blir ofta kulinariska upplevelser och ibland är det inte lätt att förhandla med en hetlevrad italiensk odlare. Språkkunskaperna har hon dock utvecklat och kan nu beställa en pall rucola på italienska.

I Italien är smaklökarnas njutning viktigare än allt annat och sallatens utseende är sekundär. Där njuts sallatbladen med en god olivolja och balsamvinäger. Italienarna skakar på huvudet åt oss svenskar som i första hand väljer sallat efter utseende och Frida avslöjar att vi svenskar tydligen är mer utseendefixerade än anat. Vi väljer sallat efter färg och form och smaken är underordnad. Även namnet på sallaten är viktig för oss. I butiken blir vi lockade av och köper dekorativa babyleaves, karaktäriserade som intensivt gröna eller mörkare gröna med röda inslag, med runda eller flerflikiga kanter, i rosett eller som enkla blad, och med namn som Bulls Blood, Maché, Gul Mangold, Mizuna och Tatsoi. I Italien produceras babyleaves på stora frilandodlingar i dukbeklädda tunnlar, som skydd för sol och vind, och skördas med mycket mindre maskiner än vi har här i Sverige. Huvudsallaterna vi svenskar framförallt väljer är slätbladiga eller krispiga, knalligt gröna eller mörkare röda med namn som Lollo Rosso, Frisésallat, Romansallat och Ekblad. I Sverige är Stamgården Jordbruks AB utanför Tygelsjö med sina 140 ha en viktig producent av både babyleaves och huvudsallat.

Frida visade härliga bilder från sina resor till producenterna, på odlingar och skörd. Hon presenterade även ett tiotal sallatsorter ingående gällande produktionssätt, producenter, odlingsproblematik och dess egenskaper som utseende och smak. Smaken är viktig och spännande! Därför fick vi även som avslutning provsmaka sorterna, som kunde njutas med olivolja och balsamvinäger som Frida också tagit med. Vi smakade och samtalade, upplevde och inspirerades. Vilken lyckad trivselkväll!

Vid pennan: Johanna Lundell

FAKTA Grönsaksmästarna
Grönsaksmästarna är leverantör och samarbetspartner i produktion och detaljhandel av frukt, grönsaker, bär och potatis, främst varor producerade i Sverige (80 %) men även produkter från sydligare delar av Europa. Företaget som idag med 40-talet anställda omsätter ca 400 miljoner kronor årligen har även börjat exportera ”Golden leaves” till Polen. Inte illa, riktningen på businessen är ju som oftast omvänd där vi i Sverige importerar mer hortikulturella grödor från Polen än vi säljer till dem.