Den 30 mars besökte Hortonomförbundet Oatly i Landskrona.
Studiebesöket var väldigt populärt och runt 30 deltagare fick höra Oatly’s Supply Chain Manager, Agronom Tomas Wennerholm, berätta om verksamheten, utvecklingen från start och framtiden.
Oatly har gått från att vara ett laktosfritt alternativ till att bli en livsstilsprodukt där företaget transparenta och nytänkande marknadsföring har nått enorma framgångar. Hela verksamheten grundar sig på Oatly’s havrebas som är den som tillverkas i fabriken i Landskrona. Havrebasen är grundingrediensen i Oatly’s alla produkter, som med tiden blivit fler och fler, idag finns allt från deras havredryck och smoothies till deras bredbara pålägg ”på mackan”.
Tomas berättade om de avgörande stegen Oatly har tagit för att nå dit dem är idag och hur de hanterat den stora uppmärksamheten i media som kom i och med att LRF Mjölk stämde Oatly för sin marknadsföring. Tomas berättade tydligt deras förhållningssätt att de inte ser deras produkter som ett alternativ till mjölk utan att det är precis vad det är: Havrebaserade produkter, på svensk havre dessutom!